Kącik Rodzica
RADY DLA RODZICÓW
Jak mówić, żeby dziecko usłyszało, zrozumiało
i wykonało nasze polecenie:
Skup uwagę dziecka na sobie. Niech Twoja twarz będzie na wysokości
oczu dziecka, jeśli to konieczne, przytrzymaj je, weź np. za ramiona, dłonie
Mów patrząc na dziecko
Mów powoli, spokojnym, ale stanowczym głosem
Mów krótko, jasno i rzeczowo. Im bardziej konkretne wydasz polecenie,
tym większa szansa na jego wykonanie
Długie polecenie podziel na kilka krótszych i dopilnuj ich wykonania po kolei.
Wydawaj więc tylko jedno polecenia na raz
Jeśli to konieczne poproś, aby dziecko powtórzyło Twoje polecenie.
Upewnij się, że wie co ma robić
Używaj formy polecenia pozytywnego z jak najmniejszą ilością słowa
„nie”, np. zamiast „ nie krzycz”, lepiej „ mów cicho”. Informuj wyraźnie
i konkretnie, jak ma się dziecko zachowywać, a nie czego ma nie
mówić czy nie robić
Poprzedzaj ważne polecenia np. słowem „ uważaj”, „ posłuchaj”, „ to
ważne”, lub innym stałym sygnałem np. klaśnięciem w dłoni
Jeśli chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo wykonania polecenia,
używaj zwrotów grzecznościowych "proszę, dziękuję"
Koniecznie pochwal, jesli dziecko Cię posłuchało
Jeśli to tylko możliwe używaj komunikatu "ja" zamiast "ty"
Reguły TAK, ale jakie...
Przestrzeganie reguł nie jest łatwe: dla dziecka, bo nie rozumie, po co są, dla rodzica, bo wymagają konsekwencji. Dzieci łatwiej pojmą twoje oczekiwania, gdy zasady postępowania będą
JASNE – zwracaj się do dziecka precyzyjnie. Jeśli biega w pokoju, nie mów ogólnie: „Nie biegamy w pokoju”. Każda zasada powinna iść w parze z wyjaśnieniami
ROZSĄDNE – nie wymagaj od trzylatka, by bez przypominania sprzątał po sobie zabawki albo pamiętał o myciu rączek przed jedzeniem. Zanim dzieci nauczą się przestrzegać zasad, często je łamią
PRZYPOMINANE – maluchy zajęte odkrywaniem świata nie pamiętają o wszystkim. Nie sądź, że wystarczy, jak powtórzysz coś cztery razy, bo prawdopodobnie będziesz musiała to powtórzyć jeszcze czterdzieści cztery
NIEZBYT LICZNE – jeśli dziecko nie może się ruszyć, aby nie złamać jakieś zasady, istnieje możliwość, że w końcu się sprzeciwi temu rygorowi. Jeśli nie teraz, to później w dorosłym życiu
ŁATWE – nie możesz żądać od małego chłopca, aby ustawił równo swoje samochodziki, jeśli wcześniej nie pokazałaś mu, jak ma to zrobić
5 "dorosłych" spraw, o których Rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem przed wycieczką
Będziesz bez rodziców- uprzedźcie dziecko, że nie będziecie brali udziału w wycieczce ,ale będą się nim opiekowały inne dorosłe i odpowiedzialne osoby . Postarajcie się , by dziecko miało pozytywne nastawienie do opiekunów.
Słuchaj opiekunów- wytłumaczcie dziecku, że pani z przedszkola ,dziadkowie lub inne dorosłe osoby podczas wycieczki zastępują Was- rodziców- i dziecko musi ich słuchać , a więc wykonywać polecenia i słuchać zakazów . Dziecko musi wiedzieć, że to dla jego dobra i bezpieczeństwa. Podkreśl że jeśli coś się stanie, powinno zgłaszać się do dorosłego opiekuna. Zaakcentuj , że nie może się od opiekunów oddalać , ale NIGDY nie strasz, że się zgubi i zostanie samo w obcym miejscu.
Na pewno będzie fajnie- nastaw dziecko pozytywnie do wyjazdu lub wycieczki. Wyjaśnij mu, gdzie jedzie, co zobaczy, jakie atrakcje go czekają. Lepiej by dziecko wiedziało , czego może się spodziewać. Zaoszczędzi to zarówno jemu, jak i opiekunom zaskoczeń, strachu lub stresu.
Postaw przed dzieckiem niewielkie zadanie – poproś je, by uważnie słuchało przewodnika lub opowiadania opiekuna , by mogło opowiedzieć Wam o swoich wrażeniach i o tym co widziało. Jeśli jest wystraszone spędzeniem czasu poza domem, takie postawienie sprawy pozwoli mu się skupić na samej wycieczce i najważniejszych jej punktach, a nie na tym, że jest samo, bez rodziców w nieznanym miejscu.
Jesteś już duży i sobie poradzisz – pożegnanie przed wyjazdem ogranicz do uścisku, całusa i życzenia udanej zabawy. Nie mów dziecku że będziesz tęsknić , że żałujesz że ten czas spędzicie osobno. Takie zachowanie rodzica wzbudza w dziecku niepotrzebne poczucie winy z powodu „opuszczenia '' rodziców. Wycieczka ma być dla Was wszystkich czasem, który wykorzystujecie swobodnie i przyjemnie. Dziecko ma się dobrze czuć i bawić w gronie rówieśników, a Wy możecie wykorzystać te kilkanaście godzin dla siebie . Powiedz dziecku , że jest już duże, wiele umie zrobić samo i wierzycie, że sobie doskonale poradzi. Pozwoli to mu odprężyć się i skorzystać z radością ze wszystkich atrakcji. Niech chociaż chwile poczuje się „ dorosłe”. W miarę precyzyjnie określ czas powrotu i podkreśl, że będziesz na dziecko czekać.
Informacje, które rodzice powinni przekazać opiekunowi dziecka:
czego dziecko się boi
na co dziecko jest uczulone
na jakie choroby przewlekłe dziecko cierpi
jakie leki dziecko przyjmuje
jak skontaktować się z rodzicami w razie potrzeby
Savoir-vivre przedszkolaka
Uprzejmość na co dzień, życzliwość i szacunek okazywane innym ludziom oraz dobre maniery sprawiają, że żyje się lepiej i radośniej. Dlatego warto uczyć zasad savoir-vivre już od najmłodszych lat.
Ucz dziecko „czarodziejskich” słów: proszę, dziękuję, przepraszam i dawaj przykład, w jakich sytuacjach powinny być od stosowane. Z czasem ich używanie stanie się nawykiem
Uświadamiaj dziecku, jak ważne jest bycie uprzejmym na co dzień. Okazuj radość, kiedy maluch odpowiada na pozdrowienia i stara się pierwszy powiedzieć dzień dobry na powitanie. Przy każdej okazji podkreślaj, że szczególny szacunek należy się osobom starszym – kultura wobec nich to najlepsza wizytówka dobrych manier
Traktuj z szacunkiem innych ludzi, również własną pociechę. Wsłuchuj się w to, co mówi, szczególnie jeśli czujesz, że na czymś bardzo jej zależy. Twój przykład jest dla niej ważnym wzorem komunikowania się i budowania relacji z innymi
Pokazuj dziecku, w jaki sposób może osiągać swoje cele, np. dostać to, na co ma ochotę, zachowując się w sposób akceptowany społecznie: Jeżeli chcesz pobawić się na placu zabaw, najpierw zapytaj, czy możemy tam iść w tej chwili; Powiedz: „Przepraszam, czy mogę…”, jeśli chcesz wziąć zabawkę innego dziecka
Wprowadź zasady dobrej komunikacji, obowiązujące wszystkich członków rodziny: uważnie słuchamy tego, co mówi druga osoba; nie przerywamy sobie podczas rozmowy ani ni wchodzimy sobie w słowo; nie mówimy razem z inną osobą, nie przekrzykujemy jej – mówimy spokojnym głosem. W żadnym wypadku nie używamy słów obraźliwych albo niemiłych, raniących rozmówcę
Uwrażliwiaj dziecko na krzywdę innych, zwłaszcza słabszych, zgodnie z zasadą: Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany. Przypominaj, że nie wypowiadamy głośno krytycznych uwag na temat wyglądu lub zachowania innych osób, bo możemy im taką oceną sprawić przykrość; nie bawimy się czyimś kosztem ani nie pokazujemy swojej przewagi; niedopuszczalne jest wyśmiewanie lub poniżanie innych
Naucz malucha, że trzeba dzielić się z innymi. Pochwal dziecko i pokaż, jak bardzo cieszą cię jego zachowania, np. kiedy ustala z przedszkolakami reguły zabawy, spokojnie czeka na swoją kolej, częstuje smakołykami inne dzieci, przestrzega kolejności zabawy atrakcyjną zabawką
Zwracaj uwagę na grzeczne prowadzenie rozmów telefonicznych. Naucz malucha – najlepiej podczas zabawy – prowadzenia rozmowy: zaczynamy od pozdrowienia dzień dobry i przedstawienia się rozmówcy, a kończymy pożegnaniem
Przypominaj dziecku zasady właściwego zachowania się przy stole:
- myjemy ręce przed posiłkami
- nie mówimy z pełnymi ustami
- łokcie trzymamy blisko tułowia
- do jedzenia używamy sztućców
- wstając od stołu, dziękujemy za posiłek
Pomagaj dziecku dbać o codzienną higienę i wygląd. Wyjaśnij, że specjalne okazje (wizyta babci, świąteczne dni, rodzinne uroczystości) powinien podkreślać odpowiedni, elegancki i uroczysty ubiór
Zawsze reaguj na niewłaściwe postępowanie pociechy. Okazuj w takiej sytuacji niezadowolenie dotyczące zachowania malucha (Nie podoba mi się, że trzeci raz przerywasz moją rozmowę z babcią. Pożegnam się z nią i wtedy porozmawiamy), a nie jego samego (Jesteś takim gadułą, jakich mało. Cały czas przeszkadzasz). Pamiętaj o pochwałach, kiedy dziecko zachowuje się w sposób, jakiego oczekujesz
Rodzice są dla malucha wzorem do naśladowania. Twoje zachowanie, troska o dobre samopoczucie innych, sposób, w jaki wypowiadasz się o znajomych i członkach rodziny lub rozmawiasz z nimi, a także dbanie o wygląd i kulturalne spożywanie posiłków – wszystko to jest dla dziecka źródłem wiedzy o świecie i prawach, jakie w nim obowiązują
Wzajemna miłość między rodzicami i dziećmi
jest najtrwalszą i najpiękniejszą miłością
- Kochamy mądrze
Nie pozwól się wyprowadzić dziecku z równowagi.
Bądź cierpliwy.
Jeżeli coś powiesz dziecku – trzymaj się tego.
Chwal dziecko.
Wymyśl wspólną zabawę, poproś je, aby ci pomagało – to wzmocni waszą więź.
Powieś na drzwiach pokoju plan dnia – dziecko tego potrzebuje.
Słuchaj tego, co twoje dziecko ma ci do powiedzenia – naucz się je rozumieć.
Z wyczuciem stosuj zakazy i tłumacz dziecku, czemu mu tego nie wolno.
Dla dziecka zabawa jest tym samym, czym dla ciebie praca – nie przerywaj mu jej.
W żadnym wypadku nie bij! Pamiętaj, że karą będzie to, co nazwiesz karą.
Przyczyna ukarania musi być jasna, a czas określony.
Nazywaj dziecko po imieniu.
Wspólnie uczymy bezpiecznych zachowań
Bądź dla dziecka wzorem prawidłowego zachowania
Ucz dziecko, by podczas Twojej nieobecności w domu nikomu nie otwierało drzwi
Nie ujawniaj miejsc przechowywania wartościowych rzeczy
Zabroń dziecku chwalenia się innym tym, co ciekawego jest w domu
Bezwzględnie zakazuj dziecku przyjmowania od obcych jakichkolwiek prezentów
Zakaż dziecku wsiadania do pojazdów obcych osób
Ucz dziecko zasad ograniczonego zaufania do obcych
Naucz dziecko bezpiecznego poruszania się po drodze
Wykształć u dziecka zdrowy styl życia
Kontroluj z kim dziecko przebywa podczas zabawy poza domem
Traktuj dziecko poważnie
Nie bagatelizuj problemów dziecka
Codziennie znajdź czas na rozmowę z dzieckiem