Sprawozdanie za marzec 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.

W marcu 2023 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Busku-Zdroju realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

W ramach realizowanego od września 2022 roku w naszej szkole projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie przebywający w świetlicy szkolnej systematycznie korzystają z zajęć w Pracowni Robotyki. Zestawy klocków Lego Education SPIKE Prime oraz Essential umożliwiają dzieciom rozwijanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności konstrukcyjnych oraz logicznego myślenia. Bardzo ważnym aspektem tych zajęć jest współpraca w grupie oraz wspólne rozwiązywanie problemów podczas procesu tworzenia. Konstrukcje powstają według określonej instrukcji, następnie są programowane, aby wykonać określone zadanie. Efekty pracy wywołują szeroki uśmiech na twarzach naszych małych inżynierów, zachęcając ich tym samym do budowania coraz to trudniejszych modeli. Niezliczone możliwości jakie oferują zestawy Lego sprawiają, że dzieci z niecierpliwością oczekują na kolejne zajęcia, które są nauką poprzez zabawę.

Pracownia Robotyki – ciąg dalszy

Jesteśmy stałymi gośćmi w Pracowni Robotyki. Za każdym razem wyznaczamy sobie nowe zadanie w pracy z Lego Education.

Co zrobiliśmy do tej pory? Uczniowie zapoznali się z klockami, budowali na podstawie programu  - na początku proste, a potem najtrudniejsze figury. Następnym etapem, było praktyczne wykorzystanie i programowanie silników. Na początku z programowaniem nie wszyscy radzili sobie samodzielnie, ale mieliśmy ekipę, która błyskawicznie poradziła sobie z zadaniem i mogli służyć pomocą koleżankom i kolegom, którzy wymagali jeszcze pomocy.

W marcu, było wyraźnie widać, że uczniowie, którzy poprzednim razem nie zawsze samodzielnie potrafili zaprogramować swoje urządzenie – skorzystali i praktycznie wykorzystali uzyskane na poprzedniej lekcji wskazówki i z programowaniem nie mieli już żadnych problemów. Tym razem uczniowie – w zespołach trzyosobowych mogli wybrać z wielu podanych propozycji, tę która im się najbardziej podobała. Dlatego też wytwory pracy dzieci były bardzo różnorodne – żadna z prac się nie powtórzyła. Śmigłowce, samochody, huśtawki, place zabaw…., poruszały się w różną prędkością, świeciły i budziły prawdziwy entuzjazm nie tylko uczniów, ale również ich dumnej wychowawczyni.

 

Na zajęciach informatyki, historii i biologii korzystano z okularów VR. Uczniowie podróżowali w czasie i przestrzeni wykorzystując zasoby portalu CLASSVR dedykowane dla różnego rodzaju zajęć i lekcji.

Ponadto w dalszym ciągu wykorzystujemy na lekcjach chemii zestaw Empiriusz. Dzięki niemu można bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia chemiczne. Każdy uczeń ma możliwość eksperymentowania w wirtualnej rzeczywistości.

Uczniowie klas ósmych pracują w programie Tinkercad projektując wydruki 3d. Po wykonanej pracy, efekty swoich wysiłków po wydrukowaniu na drukarce 3d otrzymują na pamiątkę.

Również klasy ósme pracują z zestawami do robotyki. Budują swoje konstrukcje korzystając z zakupionych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości zestawów Lego Prime. Oczywiście modele należy zaprogramować by działały jak założyli sobie przed lekcją uczniowie.