Sprawozdanie za luty 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.

W lutym 2023 roku w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Busku-Zdroju realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Laboratoria Przyszłości na lekcjach matematyki i informatyki.

Rekwizyty 3D to nic innego jak obiekty wydrukowane na drukarce 3D, które można wykorzystać w kontekście lekcji praktycznie dowolnego przedmiotu w szkole. Rekwizyt musi nawiązywać do tematu lekcji. Ma za zadanie przybliżyć temat uczniom i usprawnić przyswajanie wiedzy. 

Na lekcji mogą posłużyć jako eksponat do obejrzenia z bliska, podawany z ręki do ręki, lub jako element zadania do rozwiązania przez uczniów. Nawet jeśli przypadkiem się popsuje, nie ma strachu – wystarczy wydrukować go ponownie. 

Rekwizyty 3D można zastosować do zilustrowania uczniom zasad matematyki, a zwłaszcza geometrii. Kiedy uczniowie mają problem z wyobrażeniem sobie bryły w przestrzeni, na przykład dwudziestościanu foremnego, wystarczy dać im ją do ręki. 

Modele brył geometrycznych zostały wydrukowane podczas lekcji informatyki i przekazane do pracowni matematycznej. 

Uczniowie klas ósmych na lekcjach matematyki podczas omawiania własności, obliczania długości odcinków, pola powierzchni oraz objętości ostrosłupów chętnie korzystali z wydrukowanych modeli.  

Dzięki wyodrębnieniu w modelach 3D charakterystycznych trójkątów prostokątnych uczniowie widzą zależności między takimi  wielkościami jak wysokość bryły, wysokość ściany bocznej czy długości krawędzi.  

Dzięki włączeniu do lekcji elementów kinestetycznych, które można na przykład dotknąć, potrzymać w rękach, obejrzeć z każdej strony, zyskujemy pewność, że w lekcji aktywnie uczestniczy większość grupy. Uczniowie byli bardziej zaangażowani, co może pozytywnie wpłynąć na przyswajanie materiału podczas lekcji. 

 

Gadżety są fajne, a gadżety wykorzystywane do nauki są na dodatek pożyteczne. Pobudzają ciekawość uczniów i zachęcają do zgłębiania przedmiotu. 

Zajęcia z robotyki w klasach ósmych.

Uczniowie na zajęciach informatyki korzystają z zestawów Lego i budują modele urządzeń według instrukcji.

Po wykonaniu modelu programują go w taki sposób, że robot wykonuje założone czynności zgodnie z poleceniami uczniów.

Uczniowie klasy 3, ponownie zawitali w Pracowni Robotyki – wieść o zajęciach wzbudziła ich prawdziwy entuzjazm. Tradycyjnie, zrobili, kolejny wyższy poziom – wybrali do montażu model o największej liczbie klocków – 36.

Dzieciaki poradziły sobie bardzo dobrze. Silniki działały – auto przemieszczało się w różnym tempie, światełka świeciły. Było super!

W dalszym ciągu tworzymy projekty i drukujemy pomoce dydaktyczne na lekcje techniki. Poniżej bryły wykorzystywane w ćwiczeniach z rysunku technicznego.

Prowadzimy zajęcia w wirtualnej rzeczywistości – klasa szósta.

Zajęcia z wykorzystaniem pomocy zakupionych ze środków projektu Laboratoria Przyszłości cieszą się dużą popularnością wśród uczniów i coraz więcej nauczycieli wykorzystuje je w swojej pracy z dziećmi.