LIST DO RODZICÓW. LUTY

Drodzy Rodzice / Drodzy Opiekunowie!

 

Za nami luty – miesiąc balów i zabaw karnawałowych. W naszym kąciku zebraliśmy przebrania, maski, wachlarze i inne rekwizyty. Podróżowaliśmy do miejsc słynących z karnawałowych zabaw – Brazylii, Wenecji i na Wyspy Kanaryjskie. Tańczyliśmy „Przedszkolną sambę”, tworzyliśmy również własne stroje z dostępnych materiałów. Nauczyliśmy się nazw różnorodnych fryzur – niektóre były naprawdę szalone! – i doskonale wiemy, że fryzjerzy są zwykle bardzo sympatyczni. Poznaliśmy różne zawody (od tych dobrze nam znanych po te całkiem niezwykłe) i charakterystyczne dla nich rekwizyty. Każdy zawód jest ważny i potrzebny, dlatego z szacunkiem odnosimy się do ludzi pracy. Długo się zastanawialiśmy, co sami chcielibyśmy robić w przyszłości i czego się musimy w związku z tym nauczyć. Wyruszyliśmy w podróż do przeszłości, aby przyjrzeć się ówczesnemu światu i zobaczyć, jak zmieniły się przedmioty codziennego użytku (szczegółowo poznaliśmy historię roweru), oraz do przyszłości – wymyślaliśmy, jakie maszyny i roboty mogłyby się nam wtedy przydać. Ponadto zwiedziliśmy dwie pustynie – lodową (Antarktydę) i piaskową (Saharę) – i poznaliśmy ich charakterystyczne cechy.

Rozwijaliśmy umiejętności komunikacyjne podczas opisywania sytuacji przedstawionej na obrazku, a także wykonywania ćwiczeń słownikowych (tworzenie przymiotników od rzeczowników; wyszukiwanie pochodzenia danego wyrazu); wypowiadania własnego zdania i uzasadniania go; zachęcania do uważnego słuchania innych dzieci i dorosłych. Rozwiązywaliśmy również zagadki słowne, obrazkowe i dotykowe. Uczestniczyliśmy w zabawach parateatralnych, w których dzieci wcielały się w różne role. Uczyliśmy się odczytywać instrukcje oraz przepisy – na tej podstawie przygotowaliśmy w przedszkolu pyszne lody.

W obszarze edukacji matematycznej poznaliśmy aspekt kardynalny i porządkowy cyfry 7, dodawaliśmy i odejmowaliśmy w tym zakresie. Ćwiczyliśmy również przeliczanie; porównywanie (tu jest więcej, tu jest mniej, tu jest najwięcej); porównywanie długości na przykładzie sznureczków; klasyfikowanie elementów (te przedmioty do siebie pasują, są podobne, a te nie). Nie zabrakło również zabaw logicznych i rozwijających myślenie przyczynowo-skutkowe i twórcze, takich jak odkrywanie według kodu, tworzenie nowych wyrazów z sylab i wymyślanie ich znaczenia; eksperymenty myślowe (co by było, gdyby ludzie nie pracowali; gdybym był owocem, byłbym…); wyszukiwanie zasady, według której są ułożone przedmioty.

Aby jak najpełniej przygotować się do pisania w klasie pierwszej, przeprowadziliśmy ćwiczenia orientujące na kartce, ułatwiające różnicowanie lewej i prawej strony. Jak w każdym miesiącu rozwijaliśmy małą motorykę, np. przez robienie kulek z krepiny, zabawy paluszkowe, rysowanie po śladzie, masażyki.  Poznaliśmy literky: b, B, r, R, f, F oraz wyrazy: bal, robot, foka. Wyszukiwaliśmy nowe literki w tekście. Podejmujemy również próby czytania prostych zdań i pisania w liniaturze. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby i głoski, porównywaliśmy wyrazy i przeliczaliśmy wyrazy w zdaniu. Wyszukiwaliśmy wyrazy rozpoczynające się daną głoską. Ciekawą propozycją na ćwiczenie z dzieckiem domu jest zabawa „Sylabowy wąż” – rodzic mówi jedno wybrane przez siebie słowo i dzieli je na sylaby, a zadaniem dziecka jest powiedzenie wyrazu rozpoczynającego się tą samą sylabą, którą poprzedni wyraz się kończy, np. krze-sło, sło-wo, wo-rek.

W zakresie edukacji muzycznej reagowaliśmy na zmiany charakteru utworu muzycznego (tempa, dynamiki, wysokości dźwięku); tańczyliśmy – pojedynczo, w parach, w grupie, z rekwizytem; uczestniczyliśmy w wielu zabawach muzyczno-ruchowych, muzykowaliśmy z wykorzystaniem nietypowych materiałów; przekształcaliśmy rytmów dźwiękowych na symbole i odwrotnie.

W ramach zajęć plastycznych rysowaliśmy, malowaliśmy, kolorowaliśmy na zadany temat; tworzyliśmy przestrzenne konstrukcje i prace grupowe (np. projektowaliśmy pojazd przyszłości lub wynalazek z masy solnej).

Staramy się przekazać dzieciom nawyki sprzyjające utrzymaniu dobrego zdrowia i samopoczucia. Codziennie rano wykonujemy zestaw ćwiczeń porannych. Dzieci wiedzą, jak należy się zachować w przypadku wychłodzenia lub przegrzania organizmu i jak się przed tym ochronić. Nie zapominamy o zabawach uwalniających napięcie, relaksacyjnych oraz wyciszających. Pamiętamy o tym, jak istotne jest poczucie własnej wartości, i staramy się je stale umacniać, np. przez wyszukiwanie mocnych stron – zarówno u siebie, jak i innych dzieci.