LIST DO RODZICÓW. STYCZEŃ

Drodzy Rodzice / Opiekunowie!

Przed nami nowy rok kalendarzowy. To idealny czas na refleksje nad tym, co wydarzyło się w poprzednim roku, oraz na snucie noworocznych planów. Sprzyja to budowaniu w dzieciach świadomości istnienia stałych praw natury. Noc i dzień, dni tygodnia, miesiące i pory roku są świadectwem ciągłości czasu. Warto rozmawiać z dziećmi na ten temat i dawać im możliwość doświadczania stałości tych zjawisk. Dzięki temu będą mogły dostrzec powtarzalność, która pozwoli im na przewidywanie następstw oraz rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

 

Za nami styczeń – pierwszy miesiąc nowego roku. Posłuchajcie, jak nam minął, czego się nauczyliśmy, co robiliśmy, co odkryliśmy... Na początku miesiąca wspominaliśmy sylwestrowe zabawy, oglądaliśmy różne kalendarze i słuchaliśmy „Bajki o Starym i Nowym Roku”. Poznaliśmy litery S,s. Okazało się, że znamy wiele słów, które rozpoczynają się tą głoską, i potrafimy podzielić je na sylaby i głoski. Potrafimy już odczytać wiele wyrazów. Każdy z nas stworzył swojego strasznego smoka... z papierowych kółek. Bardzo się napracowaliśmy, a potem odpoczywaliśmy przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej. Wiemy także, jak się mierzy czas. Oglądaliśmy różne zegary i odkrywaliśmy ich podobieństwa oraz różnice. Rozmawialiśmy na temat zastosowania zegarów. Odkrywaliśmy tajemnice pór roku. Mogliśmy rozwijać ciekawość, stawiać hipotezy i wyciągać wnioski. Dzięki temu rozwijaliśmy umiejętność logicznego myślenia. Poznaliśmy piosenkę „Pory roku” i graliśmy w grę twister. Na zajęciach plastycznych pracowaliśmy techniką kolażu. Powstało wiele ciekawych i pomysłowych prac. To zdumiewające, że każdy z nas trochę inaczej przedstawił pory roku. Wiele się nauczyliśmy, podczas uzupełniania kalendarza. Czy wiedzie, że tydzień ma siedmioro dzieci? Już je wszystkie znamy i potrafimy wymienić we właściwej kolejności – dzięki panu Janowi Brzechwie, który napisał bardzo śmieszny wiersz na ten temat. W naszej sali spadł niezwykły „karteczkowy deszcz”. Na każdej karteczce była nazwa jednego z dni tygodnia, a my musieliśmy znaleźć drugą taką samą.

 

Za oknem dalej zima, dlatego postanowiliśmy zbadać, dlaczego o tej porze roku jest zimno, i odkryć, czym się różnią płatki śniegu. Ale to nie wszystko. Poznaliśmy cyfrę 6 i 7 wykonywaliśmy różne związane z nią matematyczne ćwiczenia. Wspólnie tańczyliśmy taniec wesołych pingwinów i pomagaliśmy Pani Zimie malować śnieżynki. Wiemy, jak należy ubierać się w zimowe dni, by nie spotkać się z Panem Katarem.

 

W styczniu nadszedł czas na przygotowanie się do jednej z najmilszych przedszkolnych uroczystości – Dnia Babci i Dziadka. W tym czasie rozmawialiśmy o roli dziadków w życiu każdego dziecka. Byliśmy bardzo zdziwieni, gdy okazało się że dziadkowie też byli dziećmi. Rozmawialiśmy o tym, co wtedy robili, jak się bawili, jakie mieli zabawki. Babcia i dziadek znają mnóstwo ciekawych historii i przepięknych bajek. Bawiliśmy się w zabawy, które pamiętają nasi dziadkowie. Przygotowywaliśmy wierszyki, piosenki, podarki i zaproszenia na uroczystości z okazji tego wyjątkowego święta. Nie zapomnieliśmy także o pisaniu i czytaniu, ćwiczeniu pamięci, rozwijaniu sprawności motorycznej, kształtowaniu spostrzegawczości i doskonaleniu umiejętności matematycznych.

 

Przedszkolaki bardzo lubią sporty zimowe. Dlatego poznawaliśmy zimowe dyscypliny. Zorganizowaliśmy olimpiadę sportową. Nie łatwo jest przegrywać, ale my próbowaliśmy się z tym zmierzyć. Oglądaliśmy różne sprzęty potrzebne do uprawiania zimowych sportów. Słuchaliśmy muzyki i wyobrażaliśmy sobie, że kartka to tafla lodowiska, a pędzel to łyżwa, która zostawia ślady na lodzie. W ten sposób powstały bardzo ciekawe prace plastyczne. Poznaliśmy również prosty sposób ma narysowanie sanek. Na koniec zastanawialiśmy się nad tym, czy można uprawiać sporty zimowe w ciepłych krajach? Pierwszy miesiąc nowego roku był bardzo ciekawy. Wiele się nauczyliśmy i świetnie spędzaliśmy czas. Ciekawe, co się wydarzy w lutym...?